teknősbéka a salmiakban

kedd, március 11, 2008

szavazati jogról

ellentétben Bemapoeval én nem érettségihez kötném a dolgot, hiszen attól, hogy van érettségid, még nem leszel tájékozott (egy ideig még biztos nem felejtem el: tavaly info szóbelire dolgoztam ki a húzott tételt, azonban mivel hamar végeztem, inkább az aktuális felelőkre figyeltem. egy lány előttem Magyarországról beszélt, annak is rendszerváltás utáni történéseiről. nem tudta felsorolni a miniszterelnököket! próbáltak segíteni neki, de persze nem sikerült. mentő kérdésként: ki ma a köztársasági elnök? ööö... újra segítenek neki [tudod madár, meg ilyesmi], de nem megy. lám ő is kapott érettségit [szerintem 5ös is lett neki], mégse adnék neki szavazati jogot.).
ha én döntenék erről, akkor minden népszavazáson/választáson, a szavazólaphoz kapnál egy kis tesztet. tényleg alapvető kérdésekkel, az aktuális államvezetésről, valamint a döntés következményeiről. igen, ennek a javítása lelassítaná a szavazatszámlálást, de azt hiszem megérné azt a pár órát. és igen, aki nem tudna helyesen válaszolni a kérdésekre, annak nem számít a szavazata. valóban lehet nyugodtan nem egyetérteni, hisz milyen alapon venném el bárkinek is a szavazati jogát? mondjuk olyan alapon, hogy ne döntsön olyan, aki nem tudja miről dönt.

amúgy meg köztudott, hogy bármely társadalomban magasabb az átlagos vagy átlag alatti értelmi képességekkel rendelkezők száma, mint az átlag felettiekkel rendelkezőké. miért is jó, hogy a kevésbé értelmes többség dönt? :) ja, persze demokrácia, mert az jó. és miért pont 18 év a határ? akkor megvilágosodik az ember? mindenesetre remélem látjátok milyen jófej vagyok, nem is zárnék ki mindenkit, pedig meg lehetne magyarázni.

2 megjegyzés:

bemapoe írta...

Aha, ez a teszt nem hülyeség. Jó és megvalósíthatatlan, de hát láttunk már ilyet, pl. kommunizmus :)

lamadou írta...

a gyakorlati része könnyen megvalósítható, itt csak azzal lehetne gond, hogy be kell adni az embereknek, hogy vége az általános szavazati jognak. ehhez kell a bátor ember :D